Valokuvia

7-9.8 laivalla Silja Europa olimme ruusujen saarella Gotlannissa.

Kaunista vanhaa ja paljon turisteja. Keskiaika markkinat näkyivät katukuvassa. Hieno asut. Laivalla ruoka oli hyvää, kauniisti aseteltu. Seurassa oli mukavalla porukalla shoppailla kaupungilla ja kahvitella, Erityismaininnan saa kardemullapulla.

Olimme 13.6 retkellä Elimäellä alppiruusupuistossa ja Ruotsinpyhtään ruukilla. Jossa oli oikein hauska opastus ja ruokailu.

Ruusut olivat aivan ihania ja kännykameralla sai hyviä kuvia. Taimiakin sai ostaa.Ruukilla on tehty raudasta paljon tuotteita, joihin tutustuimme museossa.

Päiväretkellä Hämeen PIrttiin Tammelaan ja kukkamekkokauppaan tapahtui seuraavaa:

Ensin köröteltiin aikamme ja pysähdyttiin kaffelle ABC huoltamolle. Matka jatkui ja saavuttuamme kohteeseemme ja kivuttuamme rappuset ylös, meitä odotti maittava lounas kakkukahveineen. Ohjelmassa oli hauska monologi vanhenemisesta ja meille kerrottiin talon historiasta ja Tammelan jokakesäisestä Hakkapeliitta tapahtumasta.

Sitten ihan äkkipäätä yllätyksenä päätimme käydä paluumatkalla Someron Helmessä, joka on ihana nostalginen  "kukkamekko" liike. No, kasseihin tuli ostettua monenmoista kesä tansseja odotellessa.

Päivään tuli vähän jännitystä ja pituutta, kun bussi hajosi ja jouduimme odottamaan korvaavaa kuljetusta. Mutta kuljettajamme Olli hoiti kaiken hyvin.

Hienosti oli kaikki järjestetty
Santsatakin sai ja namm. maistui kyllä

Viertolan joululounaalla 7.12. 2021 niin maukasta ja kaunista. 26 ruokailijaa paikalla ja oiva musikantti laulatti ja soitti kitaraa. Ruoka oli erinomaista. Kiitin Viertolan henkilökuntaa siitä.

Hän toi näytille apuvälineitä, joita tarvitsee, käsivoimien ja selän ja jalkojen heiketessä. Erilaiset lämmittimet myös kiinnostivat.

30.11.2021 Fysio Tuki esitteli toimintakykyä tukevia apuvälineitä

Paikalla oli jopa muutama uusi kasvo. Asiantunteva esittelijä vastasi kysymyksiimme ja esitteli isoa valikoimaa tuotteita, joita sai ostaakin ja hypistellä. Jotakuta kiinnosti Sievin jalkineetkin. Esim keittövälineitä paksulla kahvalla oli mukava vähän harkita ostettavaksi.

Syyskokous 7.11.2021 18 osallistujaa. Hyvä me.

Mitähän ostettavaa tuolta löytyy?
Kahvit päälle
Jo jalkoja puuduttaa mukava istahtaa
Jutunjuurta kielenkannat kostutetut hyvällä kahvilla
Niin romanttista, mm. sängynpeittoja tarttui matkaan

Kässäkerhon Autoretki Koiramäen pajutalliin ja Marin Putiikkiin 2.11.2021

Päiväretki Lehmirantaan 12.10.2021 mukana eväspussit ja hyvä seura.

Mielen ja hengen hyvinvointia parhaimmillaan.

Lehmiranta on eläkeliiton lomakeskus, jonne jää muistoja kävijöiltä
Tutustuimme tiloihin jotka olivat hulppeat
Ohjattua tuolijumppaa
Tässä ohjaajamme, joka olikin mukaansatempaava
Koitimme osua myös lehmänänneillä maitotonkkaan, ja Vieno sai sen heitettyä sinne. Hurraa!

Sääntömääräinen syyskokous 17.11.2020 Viertolassa

Yhdistykselle toimintakaudelle 2021-2022 valittiin seuraavat henkilöt:

Hallituksen varsinaiset jäsenet: Sirpa Hakala puheenjohtaja, Tuula Viljakainen, Eeva Lahnamaa, Anne Karjalainen, Riitta Halonen, Ritva Häggman.

varajäsenet: Helena Virtanen, Elvi Pihlajaniemi

toiminnantarkastaja Eija Salo, varatoiminnantarkastaja Kristiina Rasa.

Päättäviä jäseniä tarkkana
Osallistujana taiteilija ja luova jäsenemme parhaasta päästä kädentaitoineen.
Herkkuhetki kokouksen lopuksi.

Käsityökerhossa 13.10 taiteilimme kangaskasseihin erilaisia kuvioita sapluunalla ja vapaalla kädellä. Kangasvärit tuppaantuivat menemään välillä sapluunan reunojen yli.

Kässäkerholaisia ahkerana harvennetuin välein 5.10 Viertolassa

23.9TOIMINTAPÄIVÄ VANHANKYLÄNNIEMESSÄ

Edustusta myös Keravalta. Yhdessä ulkoilua, liikuntaa, syöden ja seurustellen kauniissa syyssäässä Tuusulanjärven Reuman kanssa.

Kun liikkuu niin tulee nälkä.
Makkaraa, kahvia ja iloista seuraa
kuten huomaatte savu nousee..
Ja tulet tehty ja kohta niitä saa
Ihan sauvat mukana terhakkaasti
Sisälläkin viihtyy

ULKOILUPÄIVÄ 10.3 KISA-VEIKKOJEN MAJALLA

Sateesta huolimatta oli 16 reipasta ihmistä ilmaantunut paikalle. Rohkeammat tekivätkin kuntopolulla lenkin. Pihalla ryhmäjumppaa, tosin katoksen alla, koska vettä ripsi taivaalta. Kokeilimme myös frisbee golfia ihan leikkimielisesti ilman kilpailua.

Tarkkana seurattiin esitelmöitsijän kertomaa
Keskustelut kahden kesken olivat myös tärkeitä
Ystävyys ja toisen huomioiminen näkyy
Aivan ihanaa kaakkua ja piirakkaa tarjolla ystävillemme.

YSTÄVÄNPÄIVÄ 11.2 VIERTOLASSA

Olimme mukavassa seurassa. Muisti ja sen aktivointi toimintakykyisenä on tärkeää. Harrasta, haasta sitä. Poikkea rutiineistasi ja kokeile rehdä asioita toisin. Kaikille avoimet muistikerhot toimivat Keravallakin.

Arpaonneakin kokeiltiin. Jotkut onnekkaat saivat suut makeaksi ja päävoittona kukkakimppu Helenalle.

Onnea vauvalle somalle
teidän kahden ikiomalle
Onnea toivottaen
Keravan Reuma ja Tules

4.2 KÄSITYÖKERHOSSA VAUVASUKKIA MATKALLA NEUVOLAAN

28.1 LUENTO VITAMIINEISTA

Keski-Uudenmaan hengitysyhdistyksestä Eija Salo tuli kertomaan aiheesta vitamiinit. Ovatko tarpeellisia ja  mitkä ovat suositusannokset. Kannattaako posti- tai puhelinmyyntiin luottaa. Mitkä ovat "turvallisia" tuotteita? Ostatko kaupasta vai apteekista?

Vitamiinien vaikutus elimistöömme ja mitkä ovat tärkeitä.
Näistä tietous lisääntyi.
Kiinnostuneet kuulijat saivat vastauksia :ovatko pillerit purkista tähdellisä vai saisimmeko niitä vitamiineja jopa monipuolisesta ravinnosta.
Sisälle oli tehty kirkko, jossa lapset esiintyivät, laulaen joululauluja. Oli harras tunnelma.
Laamat olivat söpöjä
Tämä sika, hirveä jötikkä, oli nimeltään Sirpa. Joten kaima löytyi puheenjohtajalle.
Kuva Airi Kivistö, teksti Sirpa
Vallan halasi tuo punatakki ja otti kainaloonsa. Karkkia tarjosi korista.
Kuva ja teksti Sirpa Hakala
Ihan teki mieli ottaa mukaan, mutta eivät olleet myytävinä.

12.12.2019 Saaren kartanon joulumaa

PS bussilla huristeltiin Mäntsälään eläkkeensaajien kanssa. Reippaina rahakukkaron nyörit löysällä. Kauniita kukka asetelmia, lahjatavaroita.Kävimme syömässä Lusikkalinnassa, jonne oli pakettiautokuljetus. Pakettejahan meillä olikin kasseissa ostosten jälkeen.

Tämä kaunis kranssi mustikanvarvuista syntyi kiihkeän ja vaivalloisenkin näpräyksen tuloksena.
Jouluaskartelussa Viertolassa 3.12 naiset puuhakkaina.

Viertolan kässäkerhon jouluaskartelu 3.12

Syntyi varsinaisia taideteoksia. Kortteja, kranssi, maalattiin posliinikuvia ja koristeltiin puurasioita. Kahvit ja leivonnainen kerittiin hätinä hörppäistä.

Teksti ja kuvat Sirpa Hakala

OSTOKSILLE MEGAMYYNTI ORIMATTILA JA BRUNBERG

15.11 Oli bussilastillinen Keravan eläkkeensaajia ja meitä ReTu:laisia matkalla pohjoiseen. No ei aivan niin korkealle. Matkallal piipahdus Kotipiirissä Mäntsälässä. Ja nokka kohti Orimattilaa. Kovin on tavaraa halleissa. Ihan nälkä tulikin ja kassit pullollaan Kehräämölle lounaalle, joka olikin kaikille maistunut. Nam..Drockilan kynttilöitä jotkut myös ostivat. Onhan joulu tulossa. Sitten Jussin bussissa suklaatehtaalle Porvooseen. Myymälä olikin vallan ääriään myöten täysi, kun ihan piti jonottaa, jotta pääsimme maistamaan ja ostamaan sitä niin hyvää tekevää suklaata.

Kuvat ja teksti Sirpa Hakala.

jo tuloaulassa kaunista
Suklaata pussikaupalla ja suut makeat
Lankahamsterit saivat ainakin arpajaisvoittoja mukaan.
Kiitos tulemme uudelleenkin.

SYYSRETKI

Teimme retken Sammatin kirkolle ja Muurlan lasitehtaalle torstaina 16.10.2019. Opas nousi bussiimme moottoritieltä noustuamme ja ajaessamme kohti kirkkoa hän esitteli meille Sammatin maisemia ja kertoi paikallisesta elämästä. Kirkolla saimme kuulla mielenkiintoisen katsauksen kirkon historiasta ja samalla saimme paljon tietoa Elias Lönnrotin vaiheista kirkkoon ja Sammatin seurakuntaan liittyen. Matkalla Muurlaan poikkesimme myös pikaisesti Paikkarin torpalla.

Muurlan Lasitehtaalla söimme hyvän lounaan ja shoppailimme jo jouluakin ajatellen. Viereisestä maatilamyymälästä pujahti kassiin ainakin herkullista palvia.

Teksti ja kuvat Kristiina Rasa

Sammatin kirkko on Suomen vanhimpia ympärivuotisessa käytössä olevia puukirkkoja.
Elias Lönnrot lahjoitti kirkkoon Adolf von Beckerin maalaaman alttaritaulun.
Lönnrotin hautakivi on obeliskin mallinen ja sitä koristaa kantele.
Sankarivainajien muistomerkki
Iloisia shoppailijoita Muurlan lasitehtaan myymälässä.
Tuliaisia.

KEKRI-JUHLA

Nyt on Sirpakin päässyt arvostetun Kukkahousukerhon jäseneksi. Tämä tapahtui Kekri-tapaamisessa 15.10. Jossa oli arpajaiset hyvine palkintoineen. A. K tosin sai niistä suuren osan. Tarjoilut maittavia, ja Kekri-visa harmittavan visainen.

Teksti Sirpa Hakala

Kuvat Seija Sinijoki ja Sirpa Hakala

Kukkahousukerhon uusi jäsen
Seijan mukavalla jutustelulla tosielämästään saimme nauruhermot liikkeelle.

Arpajaiset, yhdessäoloa, visailua, ja kahvittelua. Siinäpä mukava tapahtuma syksyillassa Kekri tapaamisessa.

ULKOILUPÄIVÄ

Vietimme ulkoilupäivää maanantaina 23.9.2019 Tuusulan seurakunnan Leirikodissa. Kauniimpaa syyspäivää ei voisi toivoa ja viihdyimmekin pitkään rannalla nuotion ääressä. Perinteiset ulkoilupäivän makkarat paistuivat grillimestaritar Anjan johdolla ja syömään pääsimme tiukan mölkky-matsin jälkeen. Kahvihetken kruunasivat puheenjohtajan leipomat mokkapalat ja tiikerikakku sekä live-näytös rivitanssista!

Kuvat ja teksti Kristiina Rasa

VIIHDYTÄÄN YHDESSÄ-  KERHO

Syksyn ensimmäisessä vy kerhossa pulistiin, kahviteltiin ja keskusteltiin seuraavan tapaamisen aiheesta. Pelattiin sanaselityskorteilla arvuuttelua huumorinkukka suupielissä. Eli juurikin viihdyttiin yhdessä.

Kuva ja teksti Sirpa Hakala

SYYSKAUDEN 2019 ALOITUS

Syyskauden 2019 aloituskerho pidettiin Viertolassa tiistaina 17.9. Kesäkauden jälkeen riitti ajatustenvaihtoa ja uusia ideoita tulevaan syksyyn.

Kuvat Sirpa Hakala

Vanhasta Galleriasta: Missikisat